söndag 22 april 2012

En söndag


Hur gick det då med växthusbygget idag?
Vi hann bära en hel massa tunga hinkar med sättsand som ska ligga under markstenarna i växthuset och även få ner potatisarna i jorden men sen brakade det dåliga vädret loss och det har mest regnat hela dagen lång. Så det bidde inget växthusbygge idag heller. Vi fick istället tid att röja undan inomhus i det rådande byggkaoset som nu har blivit liiiite mindre byggkaosigt (!). Årets första rabarber skördades och blev till Paolos rabarberkaka som jag lade ut receptet på tidigare i veckan. Jag lade till lite hallon och det blev riktigt smaskigt minsann. Mascarponekrämen till var en riktig höjdare.

Jag har tagit en bild över hur projektet med växthuset/köksträdgården ser ut just nu. Den röda markeringen visar ungefär var vi kommer att ha rådjursinhägnaden. Grunden till växthuset ser ni i det vänstra hörnet. Gräset ska täckas över med markduk och ovanpå det blir det barkflis. Det lär bli en del rabatter längs med stängslet också där jag tänkte mig att det ska få växa solrosor, bönor, luktärtor och annat. Några dahlior kanske också hittar hit. Det finns redan svarta och röda vinbär och jag har kompletterat med röda och gröna krusbär samt 2 buskar med amerikanska blåbär som väntar på att bli planterade. De stackars äppelträden bara längtar efter att få slippa sitt blåa nät som vi varit tvungna att ha på eftersom rådjuren nästan mumsade sönder dem när de var nyplanterade.

Hela området för köksträdgården är på ca 100 m2 så jag kan väl kort och gott säga att detta är årets stora projekt i trädgården. Kanske blir det här inne jag tillbringar mina sommardagar med att sitta och prata med grönsakerna, mumsa bär och lukta på blommorna!!!

Jag avslutar med ett av de vackraste cellostycken jag vet nämligen cellokonserten i e-moll av Edward Elgar. Det är så sanslöst vackert och bör lyssnas på på riktigt hög volym. Den passar väldigt bra in just idag tycker jag...

Hälsar Åsa




5 kommentarer:

  1. ...och jag gör nog samma sak, luktar och mumsar!

    Det är ett stor projekt men så härligt när det blir klart. Finns det något härligare än en fin trädgård?

    Raberkakan med mascarponekräm låter som ljuv musik för mig!

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart projekt! Måste vara underbart att kunna ha så mycket yta att jobba med och jag tror det kommer att bli så vackert.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Vilket kul projekt....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  4. Men vilken plan! Wow!
    Du måste dokumentera och visa oss hela tiden.
    Det blir nog jättebra och jag ser dig (vet ju iofs inte hur du ser ut men...) sittandes på huk och prata med diverse grönsaker.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag ska nog prata på med de där grönsakerna så att de växer och växer och växer... ;-)
      Och så ska jag prata på med ansvarig för växthusbygget så att det också växer och växer. I alla fall så att det kommer upp och blir klart :-)
      Kram Åsa

      Radera

Related Posts Plugin for Blogger...