onsdag 28 mars 2012

Skatter


Det är väldigt spännande (och en hel del jobb) att ta över en gammal trädgård som på sina ställen varit mer eller mindre igenvuxen. Stora perennrabatten var invaderad av gräs när vi flyttade hit för snart 4 år sedan. Gräset har jag ännu inte helt fått bukt med men ju mer jag röjer så dyker den ena blomsterskatten upp efter den andra som legat gömda där under allt det gräsliga. Idag fick jag syn på en liten planta med julrosor. De är inte särskilt stora, bara ca 10 centimeter höga men så söta. Jag kan inte så mycket om julrosor men undrar om anledningen till att de är så här små är pga sorten (som jag inte har någon aning om vilken den är) eller om de inte gillar att stå i full sol? Att de delvis varit gömda under gräs spelar naturligtvis också in på växtkraften. Hur som helst skulle jag nog vilja flytta på dem när de blommat klart eftersom de står bland en hel massa gräs som jag tänkte drista mig till att gräva bort och jag inte vill riskera att skada denna nyfunna skatt. Är det någon som kan något om hur julrosor ska stå för att trivas bäst så tar jag tacksamt emot lite information.


En skatt som jag fann i andra delen av samma rabatt förra året var rabarberplantorna som bor under äppelträdet. När jag rensade bort gräset här så fick de tillbaka både näring och ljus och fick en chans att visa upp sina grandiosa blad. Jag tycker de ser så roliga ut nu när bladen börjar veckla ut sig. Som ett grönt tyg som pressats in i en alldeles för liten ask. Jag ser fram emot rabarberpaj så småningom...:-)

Hälsar Åsa

5 kommentarer:

  1. Rabarber är verkligen helt magiskt vackra när de vecklar upp sina blad. Älskar både bladen och pajen :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa!

    Det är roligt med skattjakt i trädgården och vilka söta julrosor. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med dem för det enda jag egentligen vet om dem är att de är giftiga.

    Rabarber är det godaste som finns. Dessutom oerhört tacksam att ha i sin trädgård. Kommer alltid igen och erbjuder så många goda stunder med paj, kräm, kompott, marmelad och saft. Hjälp, nu längtar jag som bara den. ;)

    Sköt om dig Åsa och njut av vårsolen (att det lovats snö till helgen ignorerar vi, eller hur?).

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Vilka rabarber, jag letar fortfarande efter min som var ny förra året.....jag har försökt hela mitt liv med rabarber, men det lyckades inte förrän förra året och nu hittar jag den inte.
    Fin julros! Gärna stå i vandrande skugga men gärna vända mot söder så att solen kommer till och vill absolut inte stå så att det blir blött om rötterna på hösten, så tror jag!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Julrosfestivalen i Ulkiksdalsträdgårt börjar denna helgen
    hälsar Barbro

    SvaraRadera
  5. Hej! Härligt med gömda skatter som kikar fram! Julrosor gillar inte att stå i full sol, och inte för blött, men de lär inte heller gilla att flyttas - fast jag flyttade mina förra året och de blommar i år så det verkar inte helt kört.

    Nu på söndag (1 april) startar jag en fotoutmaning med månadsbilder. Du som brukar ha månadsbilder är väl med? Vore jättekul! Läs mer här: http://timjanoakleja.wordpress.com/2012/03/27/hang-med-pa-manadsbilder/.

    Trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...