tisdag 26 juli 2011

Från ord till handling

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så står en lång lavendelgång på önskelistan. Vacker färg, doftar underbart, lockar till sig fjärilar, tålig - om den trivs. Dags att skrida till verket tänkte jag och började med att mäta upp exakt hur lång stengången på baksidan egentligen är (det är alltså intill denna jag vill ha lavendel på ena sidan, mellan gången och den låga stenmuren). 10 meter blev svaret. Mycket lavendel blir det ;-)
Nällad på lavendeln begav jag mig så till Flyinge plantshop (borde kanske ha börjat med att gräva. Men, men...). Väl i Flyinge så ekade lavendellådorna tomma. Kommer in på torsdag var svaret. Nåväl, det går inte att åka ifrån en plantskola tomhänt utan det blev istället inhandlat lite annat fint som jag tänkte skulle få bo i anslutning till lavendelgången:

  • Syrenhortensia "Vanilla fraise" - stora cremevita blomklasar som övergår i rosa och sen i purpurrött
  • Syrenbuddleja "Ile de France" - Ljusvioletta blommor
  • Hosta "Big daddy"
Bild kommer när lavendelgången är färdig. Nu blir det till att gräva...

På väg till kassan fick jag syn på denna skönhet, Echinacea Purpurea "Pink double", som jag inte kunde motstå så den fick också följa med hem!



Hälsar Åsa

9 kommentarer:

  1. Ohh, ja det blir några lavendel det :-))) Men vackert kommer det bli..... Förstår att du föll för Pink double. Det skulle jag också ha gjort.... Det finns så många fina solhattar nuförtiden. Man vill ha allesammans egentligen!!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  2. Jag hade nog också haft svårt att motstå Echinacean. Du får pyssla om den ordentligt, så den hinner etablera sig bra innan vintern!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. 10 meter låter dyrt...även om man köper småplantor i 6-pack.
    Fast fint är det med lavendel så det kan ju vara värt pengarna att få gången när man vill ha den....om man sår själv dröjer det ju ett tag innan det blir sådär fint som man tänker sig...
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  4. Det är alltid så spännande att få se när någon gör nya projekt/rabatter.

    Hoppas på att få se mer snart.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Måste säga detsamma om din blogg, skall bli kul att följa i fortsättningen. Fina bilder! Jag har lite blogg semester just nu så därav inget nytt inlägg på ett par veckor men det kommer! Ha det gott! Jens

    SvaraRadera
  6. Kul att få följa din blogg med dina fina bilder och spännande inlägg! Ha det gott!

    Jens

    SvaraRadera
  7. Den där dubbla rosa var ju helt fantastisk! Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Älskar Solhattar, Echinacea....den du köpte är jättefin. Har några olika, men jag vill ha fler...hihi//Helen

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...