måndag 20 juni 2011

Trädgårdsdetektiven löser nya fall

Längst upp i trädgården, på andra sidan staketet, finns det ett mindre skogsparti. Precis intill staketet växer en osedvanligt aggressiv växt som förbryllat oss sen vi flyttade hit för 3 år sedan. Stora blad (som i o f är vackra) men den skjuter rotskott hej vilt under staketet in till oss och skulle, om vi inte dragit upp dessa för jämnan, spridit ut sig även på vår sida staketet. Inget kul. Nu vet jag vad det är för växt. Trädgårdsdetektiven har varit framme med förstoringsglas och tagit fingeravtryck (läs: bladavtryck) och kommit fram till att den oönskade gästen är: PARKSLIDE!

Ju mer jag läser om den desto sämre tycker jag om den. Det verkar verkligen vara en gäst man helst vill vara utan såvida man inte har en stor park eller liknande.

Här kommer bildbevis på skurken! OBS - känsliga läsare varnas.






































Något som däremot är desto sötare och sprödare är blommorna på alunroten "Palace purple". Fina i kvällssolen mot stenmuren.


4 kommentarer:

  1. Haha, hjälp vilken otäcking! Förstår att du verkligen inte vill ha med den att göra:) Tack för tipset om Slottsträdgården, den ska jag absolut besöka. Jättefin och trevlig blogg har du med, den lägger jag till i min lista:)
    //Malin

    SvaraRadera
  2. Aj, aj, aj... akta dig för parkslidet, det är ett riktigt ivasivt ogräs som är svårt att få bukt med. Jag tror inte att det går att trötta ut genom att dra bort det. Jag är rädd för att ni har ett evighetsarbete framför er om ni inte använder er av Round up eller något liknande.
    Tänk att en gång i tiden fundrade jag på att ha en sliderugge i gräsmattan - tur att jag kom på andra tankar.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att hitta en ny trädgård här i bloggvärlden!

    Jag måste erkänna att jag klipper bort många av alunrotens blommor, dock inte de som ser ut som den du visar, men jag har några ilsket röda där bladen får stå för skönheten istället. :)

    SvaraRadera
  4. Hejsan! Läser ikapp mig lite och förstår att du fått en invasiv växt i närheten - försök att utrota den så fort det går, ser att du fått tips om round up redan.

    Du har det fint hos dig, trevligt med en rundtur :) Tycker inte rabatten vid kaffegrottan ser trist ut, du har ju fina bladverk och olika former och det är fint. Är det inte för soligt kan du försöka plantera en Funkia med tex vita kanter som ger lite färg i rabatten. Någon hög perenn i bakgrunden med mörka blad - Silverax Brunetta som har så fina, väldoftande blommor på sensommaren.
    Har nu lagt till dig som följare, ha det så gott :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...