söndag 15 maj 2011

Härligt med regn

Helgen bjöd på en del välbehövligt regn. Tänk vad mysigt det kan vara att höra regnet smattra mot fönsterrutorna. Det var ett tag sen sist och växterna jublar och tackar med att ta i med ny växtkraft. Härligt!

I stora perennrabatten blir det snart ett böljande aklejahav. Förra året grävde jag upp och flyttade några plantor för att de inte helt skulle ta över rabatten - men samtidigt så är det så otroligt vackert när de blommar i mängder. 

Några gamla syrenbuskar finns också i trädgården som snart blommar för fullt. Doften påminner mig om skolavslutningstider, men i dessa dagar är de överblommade när väl avslutningsdagen är här. Är mitt doftminne fel eller är det så att syrenblomningen kommer tidigare nu???






































Denna sötnosen hittade jag på den smala norrremsan av huset - den glömda delen där vi inte går så ofta. Borde kanske ändra på det när sådana här ljuvligheter visar sig.


Rapsen står i full blom nu. Så vackert!


På min "vill ha lista": Snöbollsbuske. Vilka fantastiska vita blombollar.



4 kommentarer:

  1. Aklejorna intar väl en särställning när det gäller trädgårdsblommor - de liknar ingen annan! Jo, förresten, vi har en utan sporrar och den är lik en miniklematis.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Så kul att du hittade mig så jag hittade dig!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Hej. Roligt att titta in på din blogg Åsa. Kul också att se en snöbollsbuske i blom. Har precis satt en liten men det dröjer nog innan den blir stor som din.
    Och rapsfält redan!Du måste bo en bit söder ut?!
    Hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for Blogger...